U bent hier: Ad Latjes Home Page > KLM weert zich in bodemprocedure fel tegen plaaggeest Latjes
Aanverwante pagina's: -- Scroll naar beneden indien nodig


    KLM - Ad Latjes
    KLM weert zich in bodemprocedure fel tegen plaaggeest Latjes
    'Kleine volksheld heeft veel mensen gedupeerd'
    
    'Ad Latjes presenteert zich als een soort sympathieke David die de strijd aanbindt met de grote KLM. 
    Wij worden afgeschilderd als een woekertarieven hanterende monopolist, waartegen de kleine 
    volksheld Latjes in het geweer komt.... 
    
    AMSTERDAM - ANP - 15 September 1995
    
    Dat zei advocaat mr M. Biesheuvel donderdag namens de KLM voor de Amsterdamse arrondissementsrechtbank. 
    Daar werden de pleidooien uitgewisseld in de bodemprocedure die Latjes, eigenaar van reisbureau 
    Malibu Travel, in 1992 heeft gestart tegen de KLM. Voor het eerst haalde de KLM fel uit naar Latjes, 
    die al jarenlang een grote plaaggeest is voor Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij.
    
    Inzet vormen de zogeheten grensoverschrijdende vliegtickets. Latjes is destijds groot geworden door 
    bijvoorbeeld in Londen goedkope tickets van de KLM op te kopen en die in Nederland weer te verkopen. 
    De KLM heeft daar inmiddels een eind aan gemaakt, maar Latjes laat het er niet bij zitten en beroept 
    zich onder meer op de vrije handel tussen de lidstaten van de Europese Unie.
    
    Al in 1988 spande Latjes het eerste kort geding aan tegen de KLM in deze zaak. Rechtbankpresident 
    mr Van der Valk Bouman doet op 8 november uitspraak, maar dat betekent geenszins het eind van 
    het gevecht. Afhankelijk van de uitspraak zal volgens Biesheuvel een van beide partijen 
    ongetwijfeld beroep aantekenen.
    
    Biesheuvel stelde onomwonden dat de uitkomst van deze procedure voor de KLM van groot belang is. 
    De regel dat tickets alleen geldig zijn als er ook daadwerkelijk wordt gevlogen in de volgorde 
    vanaf de plaats van vertrek zoals aangegeven op het ticket, is van groot belang voor alle grote 
    maatschappijen. Afschaffing heeft volgens Biesheuvel enorme negatieve gevolgen voor de KLM, 
    Schiphol en uiteindelijk ook voor de consument. Door aantrekkelijke tarieven te rekenen, lokt 
    de KLM buitenlanders naar Schiphol, die van daaruit verder vliegen.
    
    'Dank zij de grensoverschrijdende vliegtickets haalt de KLM de buitenlandse transfer-passagier 
    binnen. Het bedrijf heeft maar een relatief klein achterland, waardoor deze transfer-passagier 
    van onschatbare waarde is in de mondiale concurrentiestrijd. Inmiddels is 60 procent van de 
    mensen die de KLM vervoert transfer-passagier', aldus Biesheuvel.
    
    Namens Latjes verwees advocaat mr A. Boot naar de situatie in de VS. Daar is het gebruikelijk 
    dat de laatste coupon van een ticket ongebruikt wordt gelaten. Passagiers die bijvoorbeeld 
    naar Los Angeles willen, kopen een ticket New York-Los Angeles-Las Vegas, wat goedkoper is 
    dan een ticket New York-Los Angeles.
    
    'De luchtvaartmaatschappijen hebben geen enkel probleem met het ongebruikt laten van de 
    laatste vliegcoupon. Waarom zouden ze ook, want voor het ticket is betaald. Waarom zou iemand 
    het hele traject moeten vliegen, als hij met minder genoegen wil nemen? De KLM meent echter 
    passagiers het gebruik van alle coupons te kunnen afdwingen', aldus Boot.
    
    Als voorbeeld voor de oneigenlijke situatie noemde Boot de prijzen die de KLM rekent voor een 
    retourvlucht naar Accra in het West-Afrikaanse Ghana. In Nederland kost een 45-90 dagen ticket 
    ruim 5100 gulden, maar in Londen verkoopt de KLM een drie-maandenticket voor 1500 gulden. 
    Nog minder dan eenderde van de officiŽle prijs.